Invandrare & gratis körkort

Ååååhhh, vilken diskussion jag medverkat i! Varit ett jävla liv nu i Laholm gällande att vissa invandrare ska få gratis körkort. [ Läs här ] Kände att jag skulle bidra & skriva vad jag tyckte eftersom jag blir förbannad när jag ser hur inskränkta vissa människor kan vara & inte tänka längre än näsan räcker. Så gjorde en statusuppdatering;

"Vad har folk för problem gällande körkort för Invandrare? Det är väl skitbra att "nysvenskar" får hjälp med körkortet så de kommer ut i arbetslivet, istället för att hamna snett. Det finns svenska ungdomar med som haft en hemsk uppväxt, och ja, då borde de med få extra hjälp. Men det är nog ganska svårt att ta körkort i ett nytt land om man knappt kan språket. Utan körkort = svårt att få jobb. Många invandrare har redan svårt att få jobb just för att de är invandrare. Som att Skattepengarna i Laholm brukar gå till bättre saker, konstiga gupp i Skummeslöv som sedan togs bort igen, tänkarhattar?? Etc. För helvete, glad att jag flyttat ifrån den jävla kommunen."

Mitt argument är med andra ord att alla som är svenska medborgare ska också behandlas som svenska medborgare. Det spelar ingen roll om du inte är född i Sverige, vem fan bryr sig? MEN MEN MEN. En 20-åring som precis invandrat till Sverige, inte kan språket etc, har INTE samma förutsättningar till jobb som en 20-åring född i Sverige har. Något som underlättar till att få jobb är att ha ett körkort, eftersom det ger dig möjlighet att ta dig var som helst. Sen behöver man en bil med klart, men det är lite lättare att lösa än ett körkort som kan kosta 20 000 kr. 

Man hör folk klaga & tycker "alla invandrare" bara lever på bidrag & är kriminella. Sen de invandrare som får jobb, de snor dom av oss "riktiga" svenskar. Äckligt är vad det är, förstår inte vad som gått fel när man har sådana åsikter. Ju fler som kommer in i arbetslivet, desto fler som betalar skatt & bidrar till samhället. Är det något dåligt? Och som jag frågade en kille som tyckte det var väldigt viktigt det här med om man är äkta svensk eller inte, när räknas man som svensk? Min morfar invandrade från Finland när han var liten, ska inte han behandlas som oss andra svenskar födda i Sverige? Min kompis från Kosovo har bott i Sverige sen 13 år tillbaka, vad räknas han in som? 

Sjuk jävla uppdelning är vad det är. Man ska inte skilja på människors värde, däremot ska man se till folks förutsättningar & kan man hjälpa de som är extra utsatta att komma in i samhället är det bara bra. Hmmm, tappat lite agrument. Är utmattad efter diskussionen på Facebook. Men ni förstår. Människor ska hjälpa människor, inte klanka ner på varandra på grund av etnicitet. Tycker människor borde lärt sig efter det som hände på Utöya. Men alla har väl inte samma förutsättning till en hjärna heller ;)

Typiskt mig att starta diskussioner när jag har tvättdag, hade dessutom bestämt mig för att spela Xbox. Men detta var väl mer gynnsamt hoppas jag. Måste ner i superfart & hämta tvätten nu!

Ha en bra dag. 

XXX



Kommentarer
Postat av: Namn

Landsförrädare!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Svar: HAHA! Efterbliven.
Jenny von Lillfjun

2013-08-31 @ 18:47:56
Kommentarer uppskattas alltid! Och lägg på minnet att du är aldrig 100% anonym.

Thank you, fjuns!

Lämna en åsikt om mitt inlägg här:

Ditt Namn tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din URL/Bloggadress:

Bring it on:

Follow Jenize
Trackback
RSS 2.0